Sisältömarkkinointi

Eli: Miksi jakaisin tietoa ilmaiseksi?

Niin analogisessa kuin digitaalisessa markkinoinnissa on pitkään ollut voimassa hokema ”Content is king”, tärkeintä on sisältö. Tarkoitus on siis markkinoida tuotetta tai palvelua siten, että ohessa tarjotaan merkityksellistä sisältöä.

Sisältöä voi olla:

  • Käyttäjäkokemukset
  • Esittelyvideot
  • Hyvä tuotekuvaus materiaaleista
  • Tuotantoketjun esittely
  • Pätkiä tarjottavasta koulutuksesta
  • Tuhat muuta asiaa

Content is king – tärkeintä on sisältö

Päteekö tämä yhä?

Tärkeintä on sisältö – edelleen. On tosin toinenkin, yhä tärkeämmäksi nouseva sananparsi: ”Context is king”, tärkeintä on asiayhteys. Mikäs siinä sitten on takana? Vastaus: tekoäly, algoritmit ja valtava laskentateho IT-jättiläisten kuten Google, Microsoft, Facebook ym. käytössä.

Hampurilaisten huono ja hyvä sisältö
Hyvää vai huonoa sisältöä? Mielipidekysymyksiä, mutta tiedän kyllä, kumman näistä itse ottaisin. Pelkällä ketsupilla, tietty.

Näkyvyys sosiaalisessa mediassa ja hakukoneissa on se voima, joka ajaa online-myymistä. Sisältö on tärkeintä, mutta vain jos se tarjoaa tietoa tehokkaassa viitekehyksessä eli kontekstissa.

Context is king – tärkeintä on viitekehys

Miten tähän liittyy tekoäly ja laskentateho?

Et selviä pitkälle etenkään kaiken verkkonäkyvyyskilpailun kiristymisen keskellä, ellet tarjoile sisältöä siten, että katat tuotteesi tai palvelusi laaja-alaisesti. Enää eivät riitä (tai varsinkaan tule riittämään) yllä mainitut esittelykeinot.

Hakukoneet ja sosiaalinen media tutkivat sisältöäsi kontekstuaalisesti. Oletko todella alasi taitaja, joka on valmis palvelemaan asiakasta yleishyödyllisellä, ilmaisella sisällöllä?
Laskentateho mahdollistaa nykyään sen, että kaikki sisältösi tutkitaan verraten sitä jo menestyviin, asiakaspalvelultaan todistetusti voimakkaisiin toimijoihin. Tämän lisäksi sitä verrataan sosiaalisen median keskusteluihin ja asiaan liittyviin blogeihin.

  • Vastaatko kysymyksiin, joita ihmisillä on?
  • Onko sisältösi yleishyödyllistä?
  • Pääseekö sisällöstäsi jyvälle alasi syvemmistä vesistä?
  • Jaatko tietoa avoimesti?

Tämä kaikki tähtää yhteen ja samaan asiaan: onko esimerkiksi Googlelle tai Facebookille taloudellisesti ja maineellisesti kannattavaa ohjata ihmisiä sisältösi ja siten palvelujesi ja tuotteidesi äärelle? Jos vastaus on ei, et tule näkymään.

Oletko kassahenkilö, joka on vain kiinnostunut asiakkaan rahoista vaiko asiakaspalvelija, jolla on aikaa jutella asiakkaan kanssa ja joka tietää, mitä Nigella Lawson tykkää leipoa ja voiko murutaikinan tehdä nypläämisen sijaan myös taikinakoukuilla?

Oletko todella alasi taitaja, joka on valmis palvelemaan asiakasta yleishyödyllisellä, ilmaisella sisällöllä?

Jos oletkin, niin kuinka asiakas sen näkee, ellei sitten kaikesta siitä, mitä heille esität? Tiedät kaiken paistinlastoista ja kakkumuoteista, muttet kerro niistä monipuolisesti kaiken keitto- ja leipomistaidon kautta. Olet tiiminvetämisen asiantuntija, muttet kerro sitä kenellekään paitsi niille, jotka käyvät koulutuksessasi.

Hyötyä hyödyn lisäksi

Sen lisäksi, että hakukoneet ja sosiaalisen median automaattinen käyttäjäkohtainen aiheidenpoiminta näkevät sisällöstäsi sen hyödyllisyyden, saat bonuksena sivustoliikennettä aiheidesi laajuuden vuoksi. Tiiminvetäjä saa koulutussivustolleen kävijöitä infografiikalla, kilpailija-analyyseillä, tiiminvetämisen menestystarinoilla niin koti- kuin ulkomailtakin.

Monilla aloilla tällainen markkinointi on kotimaisesti jo hyvissä kantimissa. Kuitenkin: etsi alasi sivustoja Googlesta ja keskity vain huippusuoriutujiin. Onko sisältösi kymmenen kertaa parempaa kuin heidän? Mikäli ei ole, paranna sitä. Sitten paranna sitä lisää. Laajenna viitekehystä, anna kontekstuaalista tietoa. Anna ilmaiseksi.

Ammattilainen mittaa vaatetta mannekiinin päällä
Oletko alasi asiantuntija? Anna sen näkyä tarjoamassasi sisällössä. Jaa kokemuksiasi ja alasi tietoutta laaja-alaisesti.

Keskity siihen, että tarjoilet asiakkaalle paljon – anna hänen päättää, haluaako hän olla asiakkaasi vai ei. Enkä tarkoita tässä sitä, että ”anna hänelle se tunne, että hän päättää, vaikka oikeasti sinä päätät”, kuten copywriter ajattelee. Lyö sen sijaan potentiaalinen asiakas kerrassaan ällikällä mahtavalla sisällöllä, laajalla viitekehyksellä ja asiakaspalvelulla.

Ryhdy samantien hommiin – tämä ajattelu on Suomessa vielä huomattavan kehittymätöntä monin aloin.